Met Ben en Henny Plomp op weg naar Moldavië

Algemeen

RIJSSEN – De in Rijssen onder de naam 'bosjager' bekend staande oud politieagent Ben Plomp en zijn vrouw Henny hebben met hun caravan wel een heel bijzondere werkvakantie gemaakt naar Moldavië. In een aantal afleveringen vertellen ze over hun avontuur.

Het begon allemaal bij het zien van een aantal filmpjes van Omroep MAX over ouderen in Moldavië die onder erbarmelijke omstandigheden moeten overleven. Niet veel later viel de prospectus van de NKC, Nederlandse Kampeerauto Club op de mat met daarin de reizen die ze organiseren. Direct viel ons oog op een reis naar Moldavië. De vakantie was niet ons hoofddoel, we zouden tijdens de reis werken aan wat huisjes van de alleenstaande ouderen in het land. Nog dezelfde dag hebben we ons voor deze reis aangemeld. Er bleek veel animo te zijn geweest voor de reis waardoor er een limiet was van 10 campers plus de camper van de reisbegeleiders.

In juni was er een informatie- en kennismakingsbijeenkomst in Nunspeet waarbij. Het voelde allemaal goed aan en gemotiveerd keerden we terug naar huis met een vracht aan informatie. Op maandag 27 augustus zouden we elkaar weer ontmoeten op een camping in Boedapest, Hongarije. Vanuit hier zou de reis starten, dwars door Roemenië naar Moldavië.

Het vertrek
We vertrokken op 20 augustus naar onze eerste stop in Maagdenburg, Duitsland. De volgende dag reden we door naar Praag waar we twee dagen op een kleine camping stonden en de stad hebben bezocht. Hierna reden we door naar de hoofdstad van Slowakije; Bratislava. Daar brachten we de nacht door op een camperplaats pal aan de Donau. Op vrijdag de 24e kwamen we aan op de camping in Boedapest waar we een aantal andere equipes van onze groep ontmoetten. Samen bezochten we de daaropvolgende paar dagen de stad en op maandag gingen we weer onderweg naar Moldavië.

De eerste stop in Roemenie was een kleine camping in Mines. 'S avonds werd ons een voortreffelijke maaltijd aangeboden door de NKC. De volgende dag reden we door naar de camperplaats van Rudi en Ella in Saliste. Rudi is getrouwd met een Roemeense maar komt zelf uit Lettele, een plaats bij ons in de buurt. Leuk om zo ver van huis in plat Twents/Sallands met elkaar te kunnen praten! Uitgeslapen ging de reis door en maakten we een omweg over de Transfagarasanroute, zijnde een van de mooiste wegen van de wereld, naar de Alpin Ranch in Zarnesti. De eigenaar van deze camperplaats organiseerde een barbecue en de volgende dag een bezoek aan een kloof met een picknick in de vrije natuur. Na deze rustdag werd de reis vervolgd naar Barlad, waar we bij gebrek aan een camping mochten overnachten op het terrein van een internaat. In de volgende aflevering: de belevenissen in Moldavië!
Dick Tukkers

Rijsserbergloop finish 5 km 2022
Inschrijven Rijsserbergloop: limiet is bijna bereikt 3 uur geleden
Mark verzamelt alles van de Canadese bevrijders 5 uur geleden
De Dorpsstraat en de Kerkstraat worden vanaf deze zomer eenrichtingsverkeer.
Doel blijft staan: afsluiting Dorpsstraat 8 uur geleden
Elly Stegink toont trots haar medaille na volbrengen marathon Rotterdam (eigen foto).
Elly Stegink loopt de marathon van Rotterdam 20 uur geleden
Foto: Ontwerp: N+L Landschapsontwerpers | Palazzo Oost bv
Unaniem positief over plan Prins van Holten 22 uur geleden
Lenteweer cadeau tijdens koopzaterdag 19 apr, 14:01
Inschrijving Triathlon Holten voor de jeugd heropent 19 apr, 11:48
De Free is de eerst Voyah in Nederland en is te zien bij Baan Twente in Rijssen.