<p>Bisschoppelijk vicaris Ronald Cornelissen opende de expositie van hedendaagse iconen.</p>

Bisschoppelijk vicaris Ronald Cornelissen opende de expositie van hedendaagse iconen.

(Foto: Jan Joost )

Iconenschrijvers maakten vensters op de Bron van leven

RIJSSEN - Iconen zijn als het ware vensters op de eeuwigheid. Dat zei bisschoppelijk vicaris Ronald Cornelissen zaterdag in Rijssen. Hij verrichtte de officiële openingshandeling van de expositie van hedendaagse iconen van kunstenares en theoloog Anne-Marie van der Wilt uit Lage Zwaluwe in het Rijssens Museum.

Van der Wilt kon vanwege gezondheidsredenen niet lijfelijk aanwezig zijn, maar zij had haar uitleg op een korte film gezet die werd vertoond. Hierna kreeg Cornelissen het woord, die graag gehoor had gegeven aan de uitnodiging om deze expositie te openen.

Schrijven

Volgens Cornelissen waren iconen al een heel oud verschijnsel. “In de zesde eeuw hielden monniken zich al bezig met het vervaardigen van iconen. Ze noemden dat: het schrijven van iconen. Het zijn als het ware vensters die je een blik in de andere dimensie geven.”

Hedendaags

De hedendaagse glasiconen van Anne-Marie van der Wilt zijn daarop geïnspireerd. Cornelissen stelde dat christenen overigens niet de eersten waren die de icoon-kunst beoefenden, “want in Egypte zijn gewone portretten aangetroffen van overledenen personen. Doordat in de loop van de eeuwen de behoefte aan echte spiritualiteit groeide, werd gezocht naar middelen om zicht te krijgen op de Bron van ons leven: God.”

Iconenmuseum

Cornelissen wees erop dat de interesse in iconen zich niet alleen tot de katholieke kringen beperkt. “In Kampen is zelfs een museum dat helemaal is gewijd aan iconen. En dat in Kampen,” zo zei hij met een knipoog. De vicaris ging in op de misverstanden die jarenlang in sommige protestantse kringen hebben bestaan over het aanbidden van iconen en beelden. “Het is geen toeval dat je in de meeste protestantse kerken niet de beelden aantreft zoals je die in katholieke kerken kunt tegenkomen.”

Menswording

Cornelissen legde uit dat het Tweede Concilie van Nicea het verbod op beelden maken heeft opgeheven. “Door de menswording van God in het Kind van Bethlehem kreeg God een menselijk gezicht en daarom mogen we Christus afbeelden. Echter, via het beeld, aanbidden we God alleen die Mens werd voor ons heil.” Hierna opende Cornelissen de hedendaagse iconenexpositie in het kasteel.

Meer berichten