Truck Team Holten naar Breslau Rally

HOLTEN - “Ons doel is elke dag starten en de wedstrijd uitrijden”, zegt Hans van Geest van Metalin. “Het is vooral plezier beleven”, vult Anton Müller van Müller European Truck & Trailer Care aan. Ze maken deel uit van Truck Team Holten dat met zo’n zestien man - vrienden en collega’s - afreist naar Polen voor de Breslau Rally. “Woensdagochtend vertrekken we!”

Ze raakten sinds 2015 bezeten van deze sport nadat ze bij een rally waren. Anton: “We gingen erheen om kennis op te doen. Maar tot onze grote verbazing werden we uitgenodigd om zelf mee te rijden. Nou, sindsdien is het virus wel overgeslagen!”

In Polen doen ze mee met twee trucks en een rallyauto. Anton: “In Team Hans van Geest is Hans zelf de bestuurder. Martin Roeterdink rijdt mee als monteur en Roy Korenromp als navigator. Bij Team Anton Müller rijdt Jeroen Müller, is Ralph Müller de monteur en Guido Vredenberg de navigator.” 

Het Pajeroteam bestaat uit bestuurder Lucas van Geest en navigator Mark van den Hoek. 

“We hebben het voordeel dat onze trucks wat lager zijn dan die van de anderen”, weet Anton. “Met goede bescherming aan de buitenkant, kunnen we winst maken in bosrijke gebieden.” Hans: “Daar kunnen we goed tussen de takken doorkomen. Het gaat om een gevarieerd parcours waarin je van alles tegen kunt komen: moeras, zand, bos. Het blijft een verrassing!” 

Veel hangt ook af van de navigator, leggen ze uit. Dagelijks krijgen ze een boek vol met pijlen, standen en graden. Aan de navigator de taak om hieruit de juiste weg te halen. 

Na de rally zal het vooral uitrusten geblazen zijn, want het wordt zwaar. “Iedereen heeft z’n eigen taak. Je moet overal rekening mee houden.” Naast de drie wagens, rijden er diverse omgebouwde trucks mee waarin de teamleden kunnen eten en slapen. Met eigen douche en toilet. Maar ook mobiele werkplaatsen vol met onderdelen, aggregaten, tanks met drinkwater en diesel. Alles door de teams zelf gebouwd. 

Hans. “Er moeten ‘s avonds reparaties worden uitgevoerd, onderdelen worden vervangen, gelast.” Uitslapen is er niet bij, want de volgende dag is het weer vroeg dag. 

Anton: “Zondag 26 juni gaan we van start.” Voor een wedstrijd over meerdere dagen. Om uiteindelijk vrijdags de laatste etappe te rijden. Er is dan zo’n 1500 kilometer gereden. Hans: “Het wordt zeker geen podiumplek, maar we hopen wel ergens tussen plek zes en tien te eindigen.”

Meer berichten
 
Auto zoeker