Leerlingen proeven aan techniek
AlgemeenHOLTEN - “Het doel is om leerlingen te interesseren voor techniek.” Het technolab middenin scholengemeenschap De Waerdenborch ruikt naar nieuw. Helemaal klaar is het nog niet. Kasten moeten worden geplaatst en er komt een podium. Technolabbeheerder Koen Vehof: “We willen het na de herfstvakantie in gebruik gaan nemen.”
Een groene muur laat een van de technieken zien. “Hiermee kunnen we kinderen bijvoorbeeld bewust maken van nepnieuws,” legt docent Natuur & Techniek, Ynske van der Meulen, uit. Door ervoor te gaan staan en een foto of video te maken, is het mogelijk de groene achtergrond te verwijderen en het te voorzien van elke achtergrond die je maar wilt. “Zo kun je een foto sturen naar een vriendin met op de achtergrond de Eiffeltoren. Kom je haar even later op de gang tegen, dan zal ze zeggen: ‘Maar je was toch op vakantie?’,” geeft Ynske als voorbeeld.
Volgens Koen is er veel meer te doen. “We hebben robots, 3D-printers, lasersnijders, drones en techniek met Lego.” Later komen daar nog VR-brillen en hololensen bij, waarbij de leerlingen een virtuele wereld voor zich zien. Met zijn smartphone toont hij een voorproefje met een merge cube: een zwarte kubus met gekke figuren erop. “Kijk, er zit een groen insect in!” Op het display is een wandelend blad te zien die in de kubus lijkt te zitten.
Er is veel vraag naar technici. Daarom worden kinderen tegenwoordig al vanaf de basisschool hiermee in contact gebracht. Ook zij kunnen gebruik maken van het technolab in De Waerdenborch. “Zelfs in de zorg zie je het steeds meer opkomen. Bijvoorbeeld door het inzetten van robots,” weet Ynske.
Op een laptop staat een tekening van een voorwerp dat via de 3D-printer rechtstreeks wordt gefabriceerd. “Mis je een onderdeel van iets? Dan kun je het zelf namaken,” geeft Koen aan. Ook wordt er in het lokaal met drones gevlogen. Ynske: “Zelfs in de agrarische sector worden ze tegenwoordig gebruikt om te kijken hoe het land ervoor staat.”
Om ruimte te maken voor de helikoptertjes, zijn alle obstakels zoveel mogelijk aan de kant gezet. Koen: “Het lokaal is groter gemaakt en er is met veel glas gewerkt, zodat leerlingen op de gang naar binnen kunnen kijken en ook de 3D-printers aan het werk kunnen zien.” Allemaal om de interesse van de leerlingen te wekken. Vanuit het lab is er verder zicht op andere technische lokalen. En dat het zijn vruchten af gaat werken is nu al duidelijk. Ynske: “Dit jaar is er al meer voor techniek gekozen!”