
Stap richting onteigening gronden Boer Biet
PolitiekHOLTEN - De gemeente Rijssen-Holten heeft dinsdag 4 maart een belangrijk besluit genomen in de herontwikkeling van het Enkcoterrein in Holten. Om de plannen uit het bestemmingsplan te kunnen realiseren, wil de gemeente café Boer Biet en de gronden eromheen in eigendom krijgen. Hiervoor is een ontwerp-onteigeningsbeschikking opgesteld, die nu ter inzage ligt.
Belanghebbenden kunnen van 6 maart tot en met 17 april een zienswijze indienen. Na afloop van deze periode neemt de gemeenteraad een besluit over de onteigeningsbeschikking. Bij goedkeuring door de raad moet vervolgens de bestuursrechter zich nog over het besluit buigen.
Samenwerking blijft prioriteit
Wethouder Erik Wessels benadrukt dat de gemeente de voorkeur geeft aan een oplossing in overleg met de grondeigenaren. “We blijven met de grondeigenaren in gesprek om gezamenlijk tot overeenstemming te komen. Alleen als dat niet lukt, zetten we de onteigeningsprocedure door”, aldus Wessels.
De betrokken gronden zijn volgens de wethouder cruciaal voor de ontwikkeling van het Enkcoterrein als groen woongebied in het hart van Holten.
Daarnaast is de aanleg van een nieuwe toegangsweg naar het parkeerterrein Kalfstermansweide afhankelijk van de verwerving van deze gronden. “Deze weg is van groot belang voor het behoud van de leefbaarheid in het centrum van Holten”, vult Wessels aan.
Meer informatie over de plannen en de procedure voor het indienen van zienswijzen







