Bouw van museum vordert gestaag
HistorieRIJSSEN - De bouw van het smalspoormuseum van het Rijssens Leemspoor aan de Arend Baanstraat (nabij Station Koerbelt) vordert gestaag. De bouw duurt inmiddels al zo’n vijf jaar, maar dit jaar moet de hal klaar zijn.
“Het dak is nu helemaal dicht dus we kunnen nu goed doorwerken binnen. De laatste tijd schoten we niet op door de slechte weersomstandigheden. Er komt materieel in te staan dat er niet dagelijks in en uit hoeft. Als alles klaar is, kunnen belangstellenden en toeristen eindelijk gaan bekijken waar wij als vrijwilligers al die jaren zo druk mee zijn geweest. Er zijn heel wat vrije uurtjes ingestoken want de kosten moesten we zo laag mogelijk zien te houden. En net als ik zelf hebben velen daarnaast nog een baan”, aldus bestuurslid Gerrit Averesch. Om tot een dergelijk smalspoormuseum te komen, zijn er allerhande locomotieven, wagens en bijbehorend materiaal verzameld. “We hebben inmiddels diverse locomotieven verworven. Ook zijn er enkele goederenwagens, kiepkarren en uiteraard rails met maar liefst zes sporen, rolbrug en draaischijven.” Buiten de hal staat een mooie antieke stoomwals tentoongesteld.
Opstapplaats
De opstapplaats om met het treintje te rijden blijft gewoon aan de Markeloseweg. Hier zijn de kaartje te koop en tevens versnaperingen. Averesch: “Vanaf het station brengen wij belangstellenden over een fraai bostraject naar Station Koerbelt. Daar kan men uitstappen en als de hal eenmaal klaar is, hier ook binnenkijken. Tevens zijn we nog bezig in onze naastgelegen blokhut om een filmzaaltje en smalspoormaquette te realiseren. Het materieelpark bestaat onder andere uit een stoomlocomotief, diverse diesellocomotieven, personen-, goederen- en werktreinen. Heel geschikt als uitstapje voor het gezin of met vrienden, maar ook als onderdeel van een familiedag, bedrijfsuitje. buurtfeest, et cetera.
Historie
Behalve de rit is tevens de geschiedenis van het smalspoor, met daarnaast de achtergronden van de Rijssense baksteenindustrie waaruit het Rijssens Leemspoor is ontstaan, de moeite waard. Op deze manier komen de ‘treinreizigers’ op een speelse manier in aanraking met een interessante periode uit de industriële geschiedenis.
In Rijssen waren er aan het einde van de 19e eeuw ongeveer 25 dakpannen- en steenfabriekjes. Er ontstond in totaal een H-vormig smalspoornet van zo’n 12 km, met op enkele gedeelten dubbelspoor om passeren mogelijk te maken. De dienstregeling was eenvoudig. Volle treinen hadden voorrang op lege treinen. Als ze elkaar tegenkwamen op het enkelsporige traject, reed de lege trein achteruit tot een wisselplaats. Voor informatie en openingstijden: www.leemspoor.nl